Home Nieuws KwartaalUpdate Retail en Groothandel - Groei neemt af...Er is werk aan de winkel!

KwartaalUpdate Retail en Groothandel - Groei neemt af...Er is werk aan de winkel!

De Rabobank heeft 26 augustus 2019 de KwartaalUpdate Retail en Groothandel over het derde kwartaal, getiteld "Groei neemt af…Er is werk aan de winkel!" uitgebracht.

De retail- en groothandelssector is in fundamentele transitie door veranderingen in klantgedrag, demografie, concurrentie en technologie. Om spelers in deze sectoren te helpen en te inspireren, publiceren we regelmatig over de kernthema's van de sectoren en de gevolgen daarvan voor de strategie van retailers en groothandels. In aanvulling op de maandelijkse Retail Update die gericht is op actualiteiten in de retailsector, publiceren we ieder kwartaal een KwartaalUpdate waarin we ingaan op voor zowel retail als groothandel belangrijke thema’s.

De overkoepelende boodschap van deze KwartaalUpdate is dat er ook in de huidige, uitdagende marktomstandigheden kansen zijn voor retailers en groothandelaren, maar dat het benutten daarvan niet vanzelf gaat. Het vraagt om een goede positionering en een daarop afgestemde strategie. Dit wordt uitgewerkt in een aantal onderwerpen die als volgt kunnen worden samengevat:

  • Er is nog steeds sprake van groei in de detailhandel en groothandel, maar de groei zwakt af en de vooruitzichten worden minder positief.
  • Zeker de problemen in de winkelstraat nemen toe. Er is steeds meer leegstand en veel winkels en winkelgebieden hebben een groot kwalitatief probleem. Naar verwachting zullen nog veel winkels die niets toevoegen gaan sluiten.
  • Ondernemers met een winkel moeten dus serieus aan de slag. Ze moeten zorgen voor een goede website en excelleren in de operatie. In vijf vlogs laten we zien hoe je nog steeds een succes kan maken van een fysieke winkel.
  • Samenwerking en digitalisering kunnen groothandels belangrijke voordelen opleveren. Samenwerken met start-ups kan daarbij helpen met de vaak noodzakelijke versnelling.
  • Onder meer door schaalvergroting en verticale integratie verschuift de regie in de waardeketen. Naar aanleiding van de overname van GrandVision door EssilorLuxottica belichten we deze structurele ontwikkelingen bezien vanuit de optiekmarkt.